Szkolenia są prowadzone metodą warsztatowo – seminaryjną. Uczestnicy pracują zarówno samodzielnie, jak i w grupach. Po krótkim zapoznaniu się z częścią zasadniczą programu szkolenia, druga – większa część wykorzystywana jest do pracy warsztatowej, która ma na celu praktyczne wzbogacenie umiejętności.
Poniżej przestawiamy charakterystykę wybranych metod szkoleniowych.
Metody prowadzenia szkoleń:
1. Wykład
Metoda ta pomaga poszerzyć wiedzę i zapoznać z nową tematyką. Świetnie sprawdza się, podczas szkoleń w pracy z dużą grupą. Doskonale sprawdza się także do rozpoczęcia oraz zakończenia szkolenia, w celu przekazania wiedzy, którą następnie będziemy ćwiczyć za pomocą zadań praktycznych.
2. Dyskusja
Jest bardzo popularną metodą w szkoleniach. Polega na wyrażaniu własnych opinii przez uczestników szkolenia. Możemy wyróżnić 4 typy dyskusji, stosowane różnie w zależności od specyfiki szkolenia:
Dyskusja Panelowa- kilku ekspertów na sali wyraża opinię na jakiś temat pozostali uczestnicy pełnią rolę słuchaczy.
Debata Oksfordzka- polega na tym, że osoby biorące w niej udział podzielone są na 2 grupy prezentujące odmienne zdanie na dany temat. Słuchacze mogą sami wyciągać wnioski.
Dyskusja w całej grupie- najbardziej popularna metoda umożliwiająca wypowiedź wszystkim uczestnikom szkolenia.
Dyskusja w podgrupach- moderator dzieli grupę na kilka podgrup. W każdej z nich toczy się dyskusja w tym samym czasie. Ta metoda pozwala wypowiedzieć się wszystkim uczestnikom szkolenia.
3. Case study
Metoda polegająca na analizie przypadku, z jakim spotkała się jakaś firma lub organizacja. Uczestnicy szkolenia konkretne dane (co doprowadziło do danej sytuacji oraz problemy poszczególnych pracowników, a także tabele, wykresy, ryciny). Na ich podstawie muszą znaleźć rozwiązanie do sytuacji.
4. Odgrywanie ról
Metoda ta polega na odgrywaniu sytuacji jakie zdarzają się w pracy, bądź życiu. Zmusza do przyjęcia innego niż własny punk widzenia, uczy elastyczności i zmiany perspektywy.
5. Symulacje
Za pomocą np. programu komputerowego aranżowana jest jakaś konkretna sytuacja, z którą uczestnik szkolenia ma sobie poradzić.
6. Gry
Odwzorowanie jakiejś sytuacji mogącej zaistnieć w firmie np. negocjacje.
7. Icebreaker
Metoda mająca na celu pobudzenie uczestników szkolenia (szczególnie po długim i męczącym ćwiczeniu). Stosowna często na początku do „przełamania lodów”.